"Geldarchitect"Tom geeft mensen meer controle over hun eigen financiën. (HLN.be)

By
3 Minutes Read

 

Geldarchitect’ Tom geeft mensen meer controle over hun eigen financiën: “Veel mensen hebben dubbele verzekeringen zonder het te weten”

Heeft u dubbele en dure verzekeringen lopen zonder het te beseffen? Kent u alle voordelen van het gebruik van een kredietkaart? Of rendeert uw beleggingsgeld niet genoeg? Sinds een jaar of drie kunt u bij Tom Horemans uit Ranst terecht met die vragen. Vanuit zijn kantoor in een oud stationsgebouw in Nijlen geeft hij als ‘geldarchitect’ advies over hoe u sluipende kosten kunt elimineren en weer meer controle krijgt over uw financiële leven. “’Tom, jij hebt de crème van de soep geschept.’ hoor ik veel mensen zeggen.”

Jasper Van Der Schoot 21-04-23, 11:07

“Wat wij doen is compleet nieuw,” legt Tom geanimeerd uit. Aan enthousiasme over zijn project ontbreekt het hem duidelijk niet. “Er is geen concurrentie voor ons in België. Dat kan ook niet, want wat wij hier doen is gestoeld op ervaring en kennis die we hebben opgebouwd gedurende 22 jaar. Zo heb ik 17 jaar een bankkantoor gerund en werd ik daarna makelaar in krediet en beleggingen bij Immotheker Finotheker. Dit project is een gat in de markt.”

Wat doen Tom en zijn mede-‘architechten’ dan precies? “Ik noem het ‘Financiële opvoeding 2.0'. Het komt er eigenlijk op neer dat we onze klanten, zowel particulieren als bedrijven, begeleiden in hun financiële leven. We stappen mee in hun geldzaken en bekijken hoe we die kunnen optimaliseren. Maar we geven hen enkel tips en laten de beslissingen zelf over aan de klant. Alles gebeurt op maat van diens voorkeuren en we werken op basis van zes verschillende pijlers.”

Van kredietkaarten tot pensioensparen

De eerste twee pijlers die Tom telkens analyseert benoemt hij als ‘betalingsverkeer’ en ‘kredieten’. “Ik kijk welke rekeningen mijn klant heeft en of hij wel alle mogelijkheden kent die zijn bankkaart en kredietkaart te bieden hebben. Ik breng alles in kaart en creëer structuur. Zijn er vergeten of slapende rekeningen, hoe ziet het kredietkaartgebruik eruit, kunnen we bestaande leningen herfinancieren of goedkoper maken? Als immotheker kon ik bij zo’n 16 banken verifiëren wie de beste voordelen gaf voor investeringen, en zelfs voor het leasen van wagens. Nu doe ik dat voor mijn eigen klanten.”

We hebben ondertus­sen meer dan 200 onderne­mers, waaronder accoun­tants, zaakvoer­ders, BV’s en bekende DJ’s van Tomorrow­land, en we hebben die ‘no cure, no pay’ nog nooit moeten toepassen

Tom Horemans

Hetzelfde doet hij voor lopende verzekeringen, de derde pijler. “Heel veel mensen beseffen niet dat ze bepaalde verzekeringen en dubbele dekkingen hebben die ze nooit gebruiken. Vooral bij rechtsbijstandsverzekeringen zien we veel overlappingen. Wij brengen dat voor hen in kaart. Daarnaast bekijken we ook, als vierde pijler, hun pensioensopbouw. Dat brengen we terug tot de basis. Beleggen, langetermijnsparen en aanvullende pensioensplannen. We pushen geen enkel product, maar geven aan welke voor onze klant ideaal zijn.”

Geen resultaat, niet betalen

Als laatste twee pijlers bekijkt Tom dan nog de vastgoedinvesteringen van zijn cliënten én hoe zij uit alle voorgaande pijlers ‘passief inkomen’ kunnen generen. “We gieten alles in een huishoudings- en uitvoeringsplan, opdat de klant vanuit onafhankelijk verzamelde informatie zelf kan beslissen of hij dat gaat uitzetten en op welke manier.”

“En dat resulteert in onze ervaring altijd in een tastbare meerwaarde,” gaat hij trots verder. “We hanteren dan ook een zogenaamde ‘no cure, no pay’-formule. Als onze klant er na onze adviezen er niet financieel op vooruitgaat, hoeft er geen factuur betaald te worden. We hebben ondertussen meer dan 200 ondernemers, waaronder accountants, zaakvoerders, BV’s en bekende DJ’s van Tomorrowland, en we hebben die ‘no cure, no pay’ nog nooit moeten toepassen. En dat komt volgens mij omdat we zo gestructureerd te werk gaan, volgens die zes pijlers. Mensen hebben altijd wel kennis van één of twee van die pijlers, maar er zijn er altijd een aantal waar ze geen verstand van hebben. Er is dus altijd ruimte voor verbetering.”

(Lees verder onder de foto)

© rv

Durven praten over geld

Drie jaar geleden begon Tom met zijn project en hij vermoedde dat hij lange tijd de enige in zijn nieuwe vak zou zijn. Maar al gauw sprongen enkele andere spelers op de kar. “’Tom, jij hebt de crème van de soep geschept.’ heb ik ze horen zeggen. Ondertussen zijn er zeker drie anderen actief in de sector. Omdat het zo’n aantrekkelijk concept is. Een normale verzekeringsmakelaar of bankier geeft advies, maar een praktische planning uitschrijven is moeilijker. Dat kun je niet doen zonder een compleet beeld van het financiële leven van je klant. Dat beeld hebben wij wel, ondanks de schroom die mensen in Europa nog vaak hebben om toe te geven dat ze weinig verstand hebben van geld of zelfs maar hun eigen financiële situatie. In de VS praten mensen veel makkelijker over geld.”

 

Wij vragen geen vergoedin­gen voor het doorsturen van onze klanten naar andere verzeke­raars of bankiers. Wij willen enkel onze klanten de beste service en financiële planning bieden. Dat maakt ons echt uniek

Tom Horemans

En naast de interessante uitdaging biedt Toms nieuwe jobtitel hem ook sociale mogelijkheden. “Als ik me vroeger voorstelde als ‘bankier’ stopte daar het gesprek. Mensen weten ongeveer wat dat is. Maar nu gebruik ik het woord ‘geldarchitect’. Dan zijn mensen plots geïnteresseerd. Het woord gaat trouwens binnenkort misschien ook in de Dikke Van Dale komen (lacht). Maar dat mag ook wel. Wij zijn ons echt aan het ontplooien tot iets nieuws, zonder gedreven te zijn door hoge winsten. Wij vragen geen vergoedingen voor het doorsturen van onze klanten naar andere verzekeraars of bankiers. Wij willen enkel onze klanten de beste service en financiële planning bieden. Dat maakt ons echt uniek.”

Jasper Van Der Schoot

Author